
Три фільми, 550 закладів освіти в Україні і 2 заклади освіти для українських дітей за кордоном, 5 публічних показів для учнівства за участі режисерів/-ок та героїнь фільмів, 46 уроків про права людини за участі представників Національної поліції України, 115 проведених шкільних виставок про волонтерство, 1 всеукраїнська онлайн-дискусія, 1 методичний посібник для вчителів, 5 онлайн-конференцій для освітян у регіонах, 15 промопоїздок команди Мережі DOCU/CLUB в освітні заклади в регіонах, 1 офлайн-зустріч освітян у Львові, 20 публікацій у медіа, 1 проморолик, 35 нових кіноклубів при освітніх закладах і сотні захоплених відгуків від учасників і учасниць – такими є підсумки Шкільного DOCU/ТИЖНЯ-2024 у цифрах і числах.
Цьогорічний проєкт Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ був першим після початку повномасштабного вторгнення. Безпекова ситуація в країні зробила його проведення складнішим, ніж попередні проєкти, додала викликів і для освітян, і для команди Мережі, яка планувала і готувала Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ. Втім, його результати переконують, що наші спільні зусилля не були марними: проєкт ставсохранить и резонансним і викликав неабияке зацікавлення в освітньому середовищі.
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ тривав упродовж пʼяти місяців – із вересня 2024 по січень 2025 року. До участі у ньому зголосилися 549 освітян та освітніх закладів з усієї України. Абсолютна більшість із них не мали попереднього досвіду використання документального кіно про права людини у навчальному процесі.
Темою цьогорічного DOCU/ТИЖНЯ були права людини і волонтерство. Команда Мережі запропонувала вчителям переглянути і обговорити разом зі своїми учнями три фільми: «Євромайдан SOS» і «Мова», зняті режисером Сергієм Лисенком, а також фільм «Казка про коника» режисерів Уляни Осовської та Дениса Страшного. Загалом за час проєкту у школах України ці фільми подивилися й обговорили онлайн 1657 разів і офлайн 336 разів.
Окрім переглядів фільмів освітяни також провели у своїх закладах уроки про права людини, про волонтерство, влаштували для школярів уроки-зустрічі з місцевими волонтерами. У багатьох закладах освіти в межах проєкту відбулися виставки учнівських робіт до Міжнародного дня волонтера. А до Міжнародного дня прав людини чимало шкіл залучили представників Національної поліції України до проведення спільного уроку.
Особливою «родзинкою» проєкту стали зустрічі режисерів/-ок, головних героїв та героїнь фільмів із учнівством, що відбулися у Києві, Вінниці, Житомирі, Тернополі та Львові. Чи не вперше школярі цих міст мали нагоду побачити документальне кіно на великому екрані у залах кінотеатрів чи культурних центрів, а після перегляду поспілкуватися із творцями фільмів.
«Це був унікальний досвід для наших учнів. Для мене це стало чудовою нагодою показати їм, як історія й сучасні події можуть бути розкриті через документальне кіно. Учні побачили реальні події з нової перспективи, відкрили для себе багато нових тем, як-от питання прав людини, цінність мови та важливість волонтерства. Дякуємо за цю чудову нагоду!» – зазначила учасниця зустрічі у Львові, вчителька Катерина Кравс.
«Мене вразило те, з якою шаною до мови ставилися ті, хто її вивчав: намагалися правильно вимовляти слова, з виразністю читати. Після закінчення війни нам також знадобляться такі курси», – поділився враженнями Олександр, учень одного з київських ліцеїв, після зустрічі з героїнею фільму «Мова».
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
Щоб підтримати і зацікавити освітян новим форматом роботи із використанням документального кіно, команда Мережі під час проєкту презентувала порадник для вчителів «Права людини та документальне кіно: можливості інтеграції в освітній процес». Цей порадник є результатом кількарічної роботи на напрацювань модераторки кіноклубу Docudays UA з Тернополя, співкоординаторки Шкільного DOCU/ТИЖНЯ, керівниці демократичної Alterra School, вчительки української мови та літератури Оксани Гіль. Порадник обʼєднує рекомендації з використання документального кіно на факультативах та у гуртковій роботі. Він допоможе освітянам обирати фільми з колекції Мережі DOCU/CLUB, щоб донести знання про права людини до молодого покоління українців та українок.
Щоб обговорити перспективи впровадження документального кіно в навчальний процес, поділитися напрацюваннями Шкільного DOCU/ТИЖНЯ та обмінятися досвідом, команда Мережі у партнерстві з Центром професійного розвитку педагогічних працівників (ЦПРПП) м. Львова наприкінці січня зібрала 24-х освітян на офлайн-тренінг у Львові. Координаторка Шкільного DOCU/ТИЖНЯ, консультантка ЦПРПП, вчителька історії Наталія Добрянська при підготовці тренінгу зосередилася на гуртуванні вчителів-новаторів, які готові впроваджувати зміни у навчальний процес, які зацікавлені в активному розвитку учнів, формуванні їхньої активної громадянської позиції.
Зустріч з вчителями у Львові у межах Шкільного DOCU/ТИЖНЯ
«Вчителі розповідали, що було особливо цікавим під час DOCU/ТИЖНЯ для них, що найбільше торкнуло їхніх учнів, які теми порушувалися під час обговорень фільмів. Були присутні педагоги зі Львова, Києва, Тернополя, до нас долучилися представники Служби освітньої безпеки Національної поліції України. Тренінг обʼєднав тих освітян, які брали участь у цьогорічному Шкільному DOCU/ТИЖНІ, і тих, хто не брали участі у проєкті, але вже ним зацікавилися. Під час роботи захоплення одних запалило ще більшу цікавість до можливостей кіноклубів у інших, – зазначила координаторка Шкільного DOCU/ТИЖНЯ Наталія Добрянська. – Дуже важливо було поділитися і практичним досвідом з освітянами. Ми разом подивилися два документальні фільми – це були “Джованні і балет на воді” режисерки Астрід Буссінк та “Вівчар” режисерів Маттіаса Жуло і Люсьєна Ру. Після цього обговорили методики роботи з документальним кіно на уроках, розповіли, як організовуємо покази, дали поради із залучення експертів. Загалом, під час тренінгу нам вдалося у дуже теплій атмосфері посіяти зерна зацікавлень кіноклубами серед педагогів».
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
Напрацювання, отримані під час тренінгу, команда Мережі планує поширювати надалі на всю освітянську спільноту.
Приємною несподіванкою для учасників/-ць тренінгу стала презентація ролика про Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ, авторкою якого є відома українська режисерка, лауреатка Шевченківської премії Катерина Горностай. Зйомки відбувалися упродовж проєкту в школах Києва. Враження від перегляду документальних фільмів, якими ділилися учні та вчителі під час роботи над роликом, переконують: Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ триватиме й у наступні роки, а команда Мережі докладатиме зусиль, щоб адвокатувати впровадження документального кіно у навчальний процес, а також у гурткову й факультативну роботу освітніх закладів по всій Україні.
Підсумовуючи Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ-2024, команда Мережі DOCU/CLUB збирає відгуки учасників і учасниць проєкту.
Вчителі діляться з нами впливом, який справили документальні фільми на учнів. «Учні стали більше цікавитися волонтерством, обговорювати можливі шкільні проєкти, спрямовані на допомогу громаді, збереження довкілля, підтримку благодійних ініціатив. Це безцінний результат для нас. DOCU/ТИЖДЕНЬ дійсно вплинув на формування їхньої громадянської свідомості», – написала вчителька з Вінниці Лідія Шліхтенко.
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
А вчителька Людмила Григорчук з Лохвиці на Полтавщині зазначила: «Після DOCU/ТИЖНЯ школярі дійсно зацікавилися питаннями прав людини та соціальної справедливості. Ми думаємо над тим, щоб зробити перегляди фільмів з обговоренням традиційними у нашій школі».
Організатори проєкту отримали відгуки батьків, які свідчать про важливі наслідки DOCU/ТИЖНЯ для дітей.
«Наша донька прийшла додому після DOCU/ТИЖНЯ з новими думками та запитаннями, які нас приємно здивували. Вона почала цікавитися темами, про які раніше навіть не замислювалася, і це дає надію, що вона виросте свідомою й небайдужою до інших. Це чудовий спосіб виховання та освіти одночасно», – написали батьки семикласниці з Миколаєва.
«Моя дочка повернулася додому натхненною і поділилася враженнями від переглядів. Вона почала уважніше ставитися до новин і розпитувати про соціальні проблеми. Я бачу, що цей проєкт дійсно допоміг їй розвинути чутливість до важливих питань», – поділилася мама одинадцятикласниці із села Судилків на Хмельниччині.
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
Звісно, найціннішими для команди Мережі є відгуки учнів та учениць, адже саме вони є тією аудиторією, задля якої Шкільний DOCU/ТИЖДЕНЬ замислили і провели по всій Україні, окрім тимчасово окупованих територій.
«Для нас це була можливість поглянути на речі під новим кутом. Особливо цікаво було після показу обговорювати побачене разом із однокласниками та вчителями. У нас була можливість висловити власну думку, послухати інших, і це дійсно об’єднало нас як колектив», – сказала Катерина, учениця ліцею №6 з Вінниці.
«Вразили історії людей, які рятували інших, відстоювали права людини чи брали участь у волонтерських ініціативах під час Євромайдану. Я переселенка з Мирнограда, тому тема волонтерства й війни мені дуже близька. Цей проєкт нагадує нам, з чого все почалося», – написала Анна, учениця гуманітарного ліцею з Олександрії Кіровоградської області.
Підсумки DOCU/ТИЖНЯ. Інфографіка
«Я хочу поділитися цією інформацією зі своїми друзями, бо багато хто з них навіть не здогадується, як просто можна робити добрі справи. Також хотілося б розповісти молодшим учням у школі, щоб вони дізналися про важливість волонтерства і шукали можливості допомагати іншим. Це може зробити наш світ кращим», – додав учень Харківського приватного ліцею «ОЧАГ».
Учнівство, батьки й вчителі, які долучилися до Шкільного DOCU/ТИЖНЯ, за час проєкту на власному досвіді пересвідчилися, що документальне кіно про права людини – це корисний і дієвий інструмент впливу, виховання, комунікації про важливі для нашого майбутнього речі. Підтвердженням цінності проєкту для молоді стають нові кіноклуби, які активно відкриваються при закладах освіти по всій країні.
Публікація підготовлена за підтримки Німецького фонду Маршалла Сполучених Штатів Америки. Її зміст є виключною відповідальністю ГО «Докудейз» і не обов’язково відображає позицію Німецького фонду Маршалла.
Всi новини