Як піклуватися про природу рідного краю і відновлювати екологію після визволення Запорізької області від окупантів? На що звертати увагу вже зараз? Як комунікувати із владою для реалізації екологічних проєктів?
Передрук з Відбудова. Запоріжжя.
Відповіді на ці «дорослі» питання активно шукають учні Запорізької гімназії №19. У квітні там відбувся Екологічний марафон «Планета Земля – територія Мрії». Одним із найцікавіших заходів марафону став показ документального фільму «І кожна річка», до якого долучилася режисерка фільму Олеся Моргунець-Ісаєнко.
У гімназії вже більше року працює кіноклуб Docudays UA «Вісник мрії», що входить до Мережі DOCU/CLUB. Модератор кіноклубу Андрій Єлькін каже, що документальне кіно допомагає пояснювати дітям права людини, навчати їх захищати свої права, вчити дискутувати і поважати думки інших людей.
«Наші учні бачать на екрані історії своїх однолітків з України та інших країн, надихаються їхніми прикладами подолання проблем, вчаться бути свідомими й активними людьми», – розповідає Андрій Єлькін.
У гімназії приділяють чимало уваги захисту довкілля. За словами модератора кіноклубу, проблема екології річок є актуальною для школярів, адже під час навчання вони досліджують питання збереження водних ресурсів.
Кадр з фільму «І кожна річка»
«І кожна річка» – фільм, який зокрема торкається й теми забруднення річок Запорізької області. Через війну екологічна ситуація тут значно погіршилася, тож для місцевих мешканців стан довкілля також є важливим питанням.
«Учні розуміють, що вирішувати проблему забруднення річок і територій внаслідок воєнних дій доведеться не лише їм, коли вони стануть дорослими, а й наступним поколінням. Тому дуже важливо знати, які важелі впливу на владу мають громадяни країни для захисту та відновлення екології», – каже Андрій Єлькін.
Запорізькі школярі розпитували режисерку фільму Олесю Моргунець-Ісаєнко, як вона збирала інформацію для фільму, як відбувалася її співпраця з місцевими органами влади. Їх цікавило, чи дотримуються органи влади в Україні стандартів взаємодії з громадськістю, закріплених у конвенції.
Фактично, дискусія після перегляду фільму переросла у тренінг із захисту екологічних прав. Учні говорили про те, як окупанти порушують право людей на доступ до води на тимчасово окупованих територіях області, які заходи мешканці Запоріжжя мають вживати у випадку блекаутів та руйнувань інфраструктури.
Кадр з фільму «І кожна річка»
«Для них це був перший досвід такої розмови. Плануємо і надалі проводити у нашому шкільному кіноклубі зустрічі з режисерами та героями документальних фільмів. Якщо вчителі чи учні інших навчальних закладів Запоріжжя захочуть провести зустріч кіноклубу для своїх учнів, я готовий їм допомогти. Війна і дистанційне навчання не повинні перешкоджати розвитку наших дітей», – підкреслює модератор кіноклубу.
За його словами, документальні фільми про права дитини та права людини створюють підґрунтя для предметної розмови і стають для дітей поштовхом до глибшого зацікавлення темою.
Чільне фото: Olesya Morgunets-Isaenko / Facebook.
Розвиток Мережі DOCU/CLUB фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France.
Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.