В рамках роботи кіноклубів ми дали свою назву методиці проведення дискусії із залученням експерта – спеціальний гість...
Покази у кіноклубі медіапросвіти з прав людини Docudays UA проходять у різних форматах, що є однією з переваг кіноклубної роботи у сфері просвіти. Документальні фільми стосуються різних проблем у галузі прав людини, наприклад прав людини в місцях несвободи, прав дитини, міжнародних організацій захисту прав людини, свободи віросповідання та ін. Часто дуже ефективним з точки зору просвіти з прав людини є залучення до таких показів та дискусій експертів з конкретної теми.
Крім того, документальні фільми розповідають про різні події суспільного життя (Майдан, революції, масові протести, війни та ін.), а модератори кіноклубів часто мають можливість запросити на свої покази учасників або очевидців подій.
І в тому, і в іншому випадку до кіноклубу запрошують гостя. Він може не тільки надати цікаву та детальну інформацію щодо порушеної проблеми, але й допоможе провести живу дискусію після перегляду фільму.
У рамках роботи кіноклубів ми дали свою назву методиці проведення дискусії із залученням експерта – спеціальний гість.
На зустріч запрошують експерта з проблеми, яка виноситися на обговорення. Це може бути правозахисник, юрист, «ідеальна жертва», представник органів влади та ін. Робота з прийомом «спеціальний гість» досить структурована, містить кілька етапів («кроків») і може легко бути застосована як досвідченими модераторами, так і тими, хто тільки починає роботу в кіноклубі.
Перший «крок» після перегляду. Традиційно починається з питання ведучого: «Ваше ставлення до проблеми, ситуації, героя і т. ін. Чи стикалися ви у житті з подібними ситуаціями, що продемонстровані у фільмі? Чи можете ви про них розповісти?» Зазвичай після певної паузи визначається один або кілька охочих висловитися. Кожного з них ведучий просить описати свою історію протягом 1-2 хвилин у довільній, але лаконічній формі. Після нетривалої дискусії у гру вступає експерт.
Другий «крок» передбачає розповідь спеціального гостя про важкий або цікавий випадок із практики правозахисної діяльності, свою власну історію чи свого знайомого. Встановлюються «м'які» обмеження за часом. Модератор та учасники кіноклубу уважно слухають і занурюються в проблему.
Третій «крок» – формулювання спеціальним гостем запитань до учасників за власним випадком, винесеним на обговорення. На цьому етапі модератор допомагає спеціальному гостю сформулювати запитання та побажання учасникам кіноклубу, які прагнуть отримати нові знання та (або) групову підтримку. Доцільно записати питання на дошці або планшеті, оскільки всі учасники групи постійно звертаються до них, зберігаючи точність їхнього змісту.
Четвертий «крок» – питання групи до експерта. Цей етап може проводитися по-різному залежно від складу учасників, досвіду ведучого. Поведінка учасників кінопоказу на даному етапі жорстко не регламентована. У цьому випадку всі спонтанні реакції учасників, їхні дії та емоційні прояви фіксуються ведучим і можуть бути надалі об'єктом обговорення. Інший варіант, навпаки, жорстко структурований. Усі учасники по колу ставлять «спеціальному гостю» по одному запитанню. Таких кіл може бути декілька. Ті учасники, які не хочуть ставити питання для прояснення ситуації або проблеми, своєю чергою, можуть її пропустити. Це не виключає для них можливість поставити питання пізніше на наступному «колі».
Є ще один можливий проміжний варіант. Кожному учаснику також по колу надається можливість поставити певну кількість питань. При цьому хтось може поставити їх менше або пропустити свою чергу, знову скориставшись своїм правом на новому колі. Відсутність будь-якої регламентації на етапі запитань експерту є ймовірною і може дати цікавий матеріал для наступного обговорення. Ведучий також може, почавши з питань по колу і помітивши, що багато учасників пропускають свою чергу або питання по суті повторюються, запропонувати перейти до неформалізованого варіанта. У цьому випадку доцільно прямо запропонувати учасникам, в яких залишилися питання, ставити їх у вільному режимі. На цьому етапі спеціальний гість нерідко з подивом виявляє, що чомусь забув чи не врахував вельми важливих аспектів свого випадку. Тоді експерт доповнює свою розповідь.
П'ятий «крок» – остаточне формулювання «спеціальним гостем» питань, які він хотів би винести на обговорення. Іноді формулювання питань зберігаються в початковому вигляді. Однак частіше вони зазнають змін. Деякі з раніше поставлених питань можуть взагалі втратити свою актуальність для експерта завдяки усвідомленню ним низки моментів на попередньому етапі. Перелік запитань експерта може бути і розширений, якщо якісь питання, поставлені раніше групою, здаються йому суттєвими для прояснення проблеми. Модератору корисно запропонувати групі сформулювати додаткові питання, відповіді на які, як їм видається, будуть корисні для розв’язання проблеми або випадку героя фільму. Зазвичай остаточний список включає 3 – 5, але може бути і всього одне питання.
Шостий «крок» – відповіді групи на запитання «спеціального гостя» й вільна дискусія.
Цей алгоритм не єдиний, впродовж вашої роботи у вас з'являться власні приклади роботи з експертами та гостями кіноклубу, багато буде залежати й від самого «спеціального гостя», інколи експерт може запропонувати вам цікаву форму роботи після фільму. Однак, сподіваємося, що запропонований сценарій допоможе вам підготувати ваші наступні засідання кіноклубу.
Текст:
Валентина Потапова,
експерт-методист проекту «Кампанія за права людини в Україні з використанням інструментів Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA»
Всi новини