Завданням команди було простежити зміну ставлення аудиторії кіноклубів до обговорення визначених тем (права людини під час війни, волонтерство, громадський активізм, відбудова, попередження та протидія дезінформації), а також сприйняття глядачками та глядачами продуктів Мережі.
Загалом за час дослідження провели чотири фокус-групи: дві з модератор(к)ами та ще дві з глядач(к)ами.
Більшість учасниць та учасників з групи модераторів/-ок працюють в громадських організаціях різного спрямування – від освітніх чи дитячих до об’єднань, що займаються розвитком громад. Крім того, модератор(к)и представляють клуби в бібліотеках та інших закладах громад. Учасники/-ці глядацьких груп реалізовували себе у сферах освіти, мистецтва, бібліотечної справи, IT, журналістики, іноземної філології. Один з учасників – військовослужбовець.
Значення кіноклубних просторів Docudays UA для громади
Модератор(к)и кіноклубів зазначили, що кіноклуби – це просторір згуртування громади і просвіти, творення суспільства, безпечного правозахисного середовища та вільної комунікації у дружньому просторі для батьків і їхніх дітей.
Фото з конференції мадераторів/ок
Для глядачів і глядачок кіноклуби є майданчиком для пізнання, професійного зростання, генерації змін і дозвілля.
Вплив діяльності кіноклубів
Модератор(к)и вважають, що кіноклуби впливають на обізнаність аудиторії про права людини, привертають увагу до поняття людської гідності, сприяють розвитку особистості і розумінню загальнолюдських цінностей, формують критичне мислення. На їхню думку, кіноклуби впливають на згуртованість та інтеграцію дітей, а також допомагають ресоціалізації та виправленні осіб, засуджених за недотримання закону.
Учасники/-ці глядацьких фокус-груп наголосили, що кіноклуби посилюють їхнє включення у життя громади. Кіноклуби творять спільноти однодумців, допомагають людям, що вимушені були переїхати внаслідок війни, інтегруватися у нові громади. Крім того, глядачі/-ки визнають вплив кіноклубів на зміну їхнього ставлення до певних проблем або посилення переконань.
Теми зустрічей у кіноклубах
Модератор(к)и визначили теми, які найбільше відгукуються аудиторії. Серед них: охорона довкілля, протидія насильству, значення мови, волонтерство, громадський активізм, внутрішня міграція та права людини під час війни.
Водночас, глядачі/-ки назвали найцікавіші для них теми: війна, спротив і боротьба за незалежність, активізм, протидія корупції, взаємодія поколінь і мистецтво.
Взаємодія модераторів/-ок із аудиторією
Для впевненої роботи з аудиторією модератор(к)ам важливі їхні експертність, досвід волонтерства й активізму, причетність до відомих місцевих громадських організацій. Вагомими також є навички психологічної гнучкості і вміння підготувати аудиторію до показу. Модератор(к)и вказують, що для успішної організації показів та проведення дискусій мають значення інклюзивність, безпечність і відкритість кіноклубних просторів.
Фото з конференції мадераторів/ок
Глядачі/-ки також зазначають, що безпечність простору є одним з найважливіших факторів відвідин кіноклубу. Для них цінні атмосфера у кіноклубі, можливість відкритого, безпечного і комфортного спілкування.
Індикатори впливу на аудиторію
Модератор(к)и визначили перелік факторів, які вказують на ефективність взаємодії з аудиторією, глибокий вплив на глядачів/-ок і зміни післяїхнього залучення до кіноклубної спільноти.
Серед них – особистісне, професійне й активістське зростання аудиторії, збільшення активізму серед молоді, проєктні ініціативи учасників/-ць кіноклубів. Показником впливу є бажання глядачок та глядачів прийти на консультацію до експертів/-ок щодо теми заходу, запрошення модераторів/-ок провести показ для іншої авдиторії або в іншій громаді. Окремо зазначається, що для спільноти засуджених індикатором змін є відсутність рецидивів (повторних злочинів та/або правопорушень).
Фото з конференції мадераторів/ок
Важливим показником успішної взаємодії з аудиторією і впливу на неї модератор(к)и назвали мережування – формування активу глядачів/-ок та ініціативних груп, які відкривають нові клуби у віддалених громадах, долучаються до волонтерських ініціатив, створюють власні громадські організації.
Опосередкованими, але не менш важливими індикаторами впливу для модераторів/-ок є рекомендації глядачів/-ок своїм знайомим і друзям відвідати кінопоказ, позитивна динаміка підписників/-ць у соціальних мережах кіноклубу (сторінки у фейсбуці).
Поширення інформації про кіноклуби і збільшення кількості глядачів/-ок
Результати дослідження показали, що для промоції своєї діяльності та інформування про заходи у кіноклубах модератор(к)и найчастіше використовують два способи: вербальне оголошення у місцевих закладах чи через спільноти; використання закритих груп у соціальних мережах – бібліотеки, громадські організації, застосунки для інформування про культурні події.
Опитування фокус-груп
Учасники/-ці глядацьких груп наголосили на потребі активніше висвітлювати діяльність кіноклубів та анонсувати заходи на сторінках у соціальних мережах, запропонували використовувати канали державних установ. Також озвучили пропозицію модератор(к)ам взаємодіяти з місцевими фестивалями, публічними і масовими заходами, поширювати через них інформацію.
Очікування і запити
Під час фокус-груп модератор(к)и озвучили потребу в додатковій інформації та поглибленому навчанні.
Деякі запити стосуються комунікації і навичок роботи з аудиторією: вивчення ефективних практик проведення обговорень, вміння модерувати складні дискусії і виходити з конфліктних ситуацій. Модератор(к)и прагнуть навчитися взаємодіяти з різними неоднорідними великими аудиторіями й навчитися побудові соціальної згуртованості та роботі з поляризованою аудиторією.
Також є запити на поглиблене навчання з тем прав людини й отримання знань про чутливі для суспільства теми. Модератор(к)и потребують навчання за різними спеціалізованими темами (наприклад, з протидії сексуальному насильству), а також збільшення навчальних сесій про стереотипи, упередження й нетерпимість до ЛГБТК+ спільноти.
Фото з конференції мадераторів/ок
Модератор(к)и ініціюють спільні перегляди й обговорення нових фільмів у вузькому колі модераторів/-ок та експертів/-ок, оскільки це, на їхню думку, ефективно впливає на якість роботи кіноклубів.
Учасники/-ці глядацьких досліджень озвучили свої побажання щодо розширення тематики заходів у кіноклубах. Серед них – глибше висвітлення теми реабілітації та відновлення ветеранів, збільшення кількості фільмів про теми, пов'язані з історією та мистецтвом, показ фільмів про життя в інших країнах.
Щодо організації заходів у кіноклубах, глядачі/-ки просять більше залучати до обговорень творців і героїв фільмів, наголошуючи на необхідності посилити психологічну допомогу аудиторії з боку модераторів/-ок.
Команда Мережі DOCU/CLUB дякує всім учасникам/-цям фокус-груп за участь в опитуванні. Впевнені, що отримані результати посилять подальше якісне зростання нашої спільноти.
Фото: Дмитро Шацький
Розвиток Мережі DOCU/CLUB фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France.
Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.