Опитування фокус-груп: знайомимо з результатами
Цього року команда Мережі DOCU/CLUB провела фокус-групові опитування, щоб отримати від модераторів/-ок та глядачів/-ок зворотний звʼязок про роботу Мережі. Ділимося результатами дослідження.
16 вересня 2024

Завданням команди було простежити зміну ставлення аудиторії кіноклубів до обговорення визначених тем (права людини під час війни, волонтерство, громадський активізм, відбудова, попередження та протидія дезінформації), а також сприйняття глядачками та глядачами продуктів Мережі.


Загалом за час дослідження провели чотири фокус-групи: дві з модератор(к)ами та ще дві з глядач(к)ами. 

 

Більшість учасниць та учасників з групи модераторів/-ок працюють в громадських організаціях різного спрямування – від освітніх чи дитячих до об’єднань, що займаються розвитком громад. Крім того, модератор(к)и представляють клуби в бібліотеках та інших закладах громад. Учасники/-ці глядацьких груп реалізовували себе у сферах освіти, мистецтва, бібліотечної справи, IT, журналістики, іноземної філології. Один з учасників – військовослужбовець.

Значення кіноклубних просторів Docudays UA для громади

Модератор(к)и кіноклубів зазначили, що кіноклуби – це просторір згуртування громади і просвіти, творення суспільства, безпечного правозахисного середовища та вільної комунікації у дружньому просторі для батьків і їхніх дітей. 

 

 

Фото з конференції мадераторів/ок

 

Для глядачів і глядачок кіноклуби є майданчиком для пізнання, професійного зростання, генерації змін і дозвілля. 

Вплив діяльності кіноклубів

Модератор(к)и вважають, що кіноклуби впливають на обізнаність аудиторії про права людини, привертають увагу до поняття людської гідності, сприяють розвитку особистості і розумінню загальнолюдських цінностей, формують критичне мислення. На їхню думку, кіноклуби впливають на згуртованість та інтеграцію дітей, а також допомагають ресоціалізації та виправленні осіб, засуджених за недотримання закону. 


Учасники/-ці глядацьких фокус-груп наголосили, що кіноклуби посилюють їхнє включення у життя громади. Кіноклуби творять спільноти однодумців, допомагають людям, що вимушені були переїхати внаслідок війни, інтегруватися у нові громади. Крім того, глядачі/-ки визнають вплив кіноклубів на зміну їхнього ставлення до певних проблем або посилення переконань.  

Теми зустрічей у кіноклубах

Модератор(к)и визначили теми, які найбільше відгукуються аудиторії. Серед них: охорона довкілля, протидія насильству, значення мови, волонтерство, громадський активізм, внутрішня міграція та права людини під час війни.


Водночас, глядачі/-ки назвали найцікавіші для них теми: війна, спротив і боротьба за незалежність, активізм, протидія корупції, взаємодія поколінь і мистецтво.

Взаємодія модераторів/-ок із аудиторією

Для впевненої роботи з аудиторією модератор(к)ам важливі їхні експертність, досвід волонтерства й активізму, причетність до відомих місцевих громадських організацій. Вагомими також є навички психологічної гнучкості і вміння підготувати аудиторію до показу. Модератор(к)и вказують, що для успішної організації показів та проведення дискусій мають значення інклюзивність, безпечність і відкритість кіноклубних просторів. 

 


 

Фото з конференції мадераторів/ок

 

Глядачі/-ки також зазначають, що безпечність простору є одним з найважливіших факторів відвідин кіноклубу. Для них цінні атмосфера у кіноклубі, можливість відкритого, безпечного і комфортного спілкування. 

Індикатори впливу на аудиторію

Модератор(к)и визначили перелік факторів, які вказують на ефективність взаємодії з аудиторією, глибокий вплив на глядачів/-ок і зміни післяїхнього залучення до кіноклубної спільноти. 


Серед них – особистісне, професійне й активістське зростання аудиторії, збільшення активізму серед молоді, проєктні ініціативи учасників/-ць кіноклубів. Показником впливу є бажання глядачок та глядачів прийти на консультацію до експертів/-ок щодо теми заходу, запрошення модераторів/-ок провести показ для іншої авдиторії або в іншій громаді. Окремо зазначається, що для спільноти засуджених індикатором змін є відсутність рецидивів (повторних злочинів та/або правопорушень).



Фото з конференції мадераторів/ок

 

Важливим показником успішної взаємодії з аудиторією і впливу на неї модератор(к)и назвали мережування – формування активу глядачів/-ок та ініціативних груп, які відкривають нові клуби у віддалених громадах, долучаються до волонтерських ініціатив, створюють власні громадські організації.


Опосередкованими, але не менш важливими індикаторами впливу для модераторів/-ок є рекомендації глядачів/-ок своїм знайомим і друзям  відвідати кінопоказ, позитивна динаміка підписників/-ць у соціальних мережах кіноклубу (сторінки у фейсбуці).

Поширення інформації про кіноклуби і збільшення кількості глядачів/-ок

Результати дослідження показали, що для промоції своєї діяльності та інформування про заходи у кіноклубах модератор(к)и найчастіше використовують два способи: вербальне оголошення у місцевих закладах чи через спільноти; використання закритих груп у соціальних мережах – бібліотеки, громадські організації, застосунки для інформування про культурні події. 

 


 

Опитування фокус-груп


Учасники/-ці глядацьких груп наголосили на потребі активніше висвітлювати діяльність кіноклубів та анонсувати заходи на сторінках у соціальних мережах, запропонували використовувати канали державних установ. Також озвучили пропозицію модератор(к)ам взаємодіяти з місцевими фестивалями, публічними і масовими заходами, поширювати через них інформацію.  

Очікування і запити 

Під час фокус-груп модератор(к)и озвучили потребу в додатковій інформації та поглибленому навчанні. 


Деякі запити стосуються комунікації і навичок роботи з аудиторією: вивчення ефективних практик проведення обговорень, вміння модерувати складні дискусії і виходити з конфліктних ситуацій. Модератор(к)и прагнуть навчитися взаємодіяти з різними неоднорідними великими аудиторіями й навчитися побудові соціальної згуртованості та роботі з поляризованою аудиторією.


Також є запити на поглиблене навчання з тем прав людини й отримання знань про чутливі для суспільства теми. Модератор(к)и потребують навчання за різними спеціалізованими темами (наприклад, з протидії сексуальному насильству), а також збільшення навчальних сесій про стереотипи, упередження й нетерпимість до ЛГБТК+ спільноти.

 

 

Фото з конференції мадераторів/ок


Модератор(к)и ініціюють спільні перегляди й обговорення нових фільмів у вузькому колі модераторів/-ок та експертів/-ок, оскільки це, на їхню думку, ефективно впливає на якість роботи кіноклубів. 


Учасники/-ці глядацьких досліджень озвучили свої побажання щодо розширення тематики заходів у кіноклубах. Серед них – глибше висвітлення теми реабілітації та відновлення ветеранів, збільшення кількості фільмів про теми, пов'язані з історією та мистецтвом, показ фільмів про життя в інших країнах. 


Щодо організації заходів у кіноклубах, глядачі/-ки просять більше залучати до обговорень творців і героїв фільмів, наголошуючи на необхідності посилити психологічну допомогу аудиторії з боку модераторів/-ок. 


Команда Мережі DOCU/CLUB дякує всім учасникам/-цям фокус-груп за участь в опитуванні. Впевнені, що отримані результати посилять подальше якісне зростання нашої спільноти. 

 

 

Фото: Дмитро Шацький


Розвиток Мережі DOCU/CLUB фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France. 

 

Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.


 

 

 

 

 

 


Всi новини
Якщо ви бажаєте у своїй повсякденній практиці використовувати колекцію документальних фільмів Міжнародного кінофестивалю Docudays UA, запрошуємо долучитися до мережі постійно діючих кіноклубів медіа-просвіти з прав людини Docudays UA.
Створити кiноклуб
за підтримки