Учні Хмельницького обласного ліцею мали можливість безпосередньо поспілкуватися з американським режисером-документалістом Лі Гіршем. Таку унікальну нагоду вони отримали завдяки місцевому кіноклубу документального кіно, що є частиною всеукраїнської Мережі DOCU/CLUB.
Передрук з vsim.ua.
Модераторка кіноклубу Docudays UA при ГО «Батьківська ініціатива міста Хмельницького» Ольга Яневич-Федишина проводить покази та обговорення документальних фільмів у різних навчальних закладах міста. Каже, що на заходах кіноклубу учні не лише знайомляться з найкращими зразками документального кіно українських та світових режисерів, але й навчаються розумінню прав людини, вчаться захищати свої права, дискутувати, поважати одне одного. «Діти мають бачити ще щось, окрім шкільної програми. Вони повинні розуміти, що є світ поза школою, що у ньому є свої закони, свої проблеми, і їм треба навчитися ці проблеми вирішувати, – каже модераторка кіноклубу. – Після кожного перегляду фільму ми проводимо з учнями його обговорення. Я намагаюся, щоб під час кожної нашої зустрічі вони отримали корисну для себе інформацію, яка знадобиться їм у житті. Це, напевно, моя місія – допомогти дітям не боятися порушення їхніх прав, а закласти в них розуміння, що можна шукати вихід із будь-якої складної ситуації. Прагну, щоб вони вже у шкільному віці отримали інструменти, які допоможуть їм захищати свої права».
Учасники події
Громадська організація «Батьківська ініціатива міста Хмельницького», яку очолює Ольга Яневич-Федишина, займається захистом прав учасників освітнього процесу. За спостереженнями Ольги, однією з найбільших проблем для учнів у сучасній школі є булінг, тобто цькування. Тож не дивно, що кіноклуб докладає чимало зусиль для його попередження та мінімізації наслідків: учні дивляться документальне кіно про булінг, спілкуються з експертами про попередження та протидію булінгу, навчаються його помічати і, що найголовніше, протидіяти таким випадкам.
Справжнім хітом показів у школах став фільм «Булер» американського режисера Лі Гірша з колекції Мережі DOCU/CLUB. Учні настільки жваво обговорюють цей фільм, діляться наболілим, порівнюють історію героя фільму з історіями у своїх школах, що у модераторки кіноклубу виникла ідея дати їм можливість поспілкуватися з режисером фільму, поставити йому свої запитання. «Я побачила, що фільм справді зачепив дітей. Проблема булінгу є для них дуже болючою. Вони хотіли дізнатися, як склалася доля героїв фільму, чи вдалося їм зупинити булерів. Команда Мережі DOCU/CLUB домовилася з режисером Лі Гіршем про онлайн-зустріч з нашими учнями. Це був виклик для нас, адже учні мали спілкуватися з режисером англійською. На щастя, зустріч перевершила усі мої сподівання – хмельницькі школярі познайомилися з відомими режисером, попрактикували спілкування англійською мовою, поставили запитання, які цікавили саме їх, і обговорили досвід протидії булінгу в США та в Україні», – ділиться модераторка кіноклубу. Режисер Лі Гірш під час зустрічі розповів школярам, що з булінгом знайомий і на власному досвіді: « Мене цькували впродовж багатьох років, коли я був дитиною. Я не знав, із ким про це поговорити, мої батьки мені не вірили. Дорослі не знали, як розпізнати булінг, а для дітей було важко прийняти те, що їм не вірять. Я хотів створити докази того, що ці речі існують і вони небезпечні. Я хотів дати голос людям, яких не чують».
Розмова з режисером Лі Гіршем
Хмельницькі школярі запитали у режисера, чому він обрав для розмови на цю тему саме документальне кіно. «Я думаю, що кіно може бути потужним способом допомогти людям зрозуміти те, чого вони раніше не розуміли, – відповів Лі Гірш. – Мільйони учнів та студентів вже дивилися цей фільм і ділилися думками про те, наскільки важливою для них є ця історія. Теза про те, що відповідальність за вибір – бути булером чи ні, – лежить на учнях, для мене не працює. Є ті, хто керують шкільним процесом. Це вчителі, адміністрація школи. Попередження булінгу – це відповідальність дорослих. Допомогти людині, яка потерпає від булінгу – це вибір кожного з нас. Якщо ми вважаємо булінг чимось несправедливим, тоді ми обираємо позицію діяти». Учні говорили з режисером про те, як допомогти одноліткам, які зазнають булінгу, як висловити їм свою підтримку. Йшлося і про те, чи існує спосіб вирішити проблему булінгу загалом. Лі Гірш був чесним зі своїми юними співрозмовниками. «Кожен з вас може стати частиною цього рішення, – сказав він. – У деяких школах, де я бував, подолання булінгу ставлять на перше місце. І ми бачимо ефект такого підходу: дорослі виглядають щасливішими, учні показують кращу успішність. Але я не настільки оптимістично налаштований щодо масштабів усього світу. Він сповнений монстрів і ви, українці, з цим знайомі дуже добре, на жаль. Щоб подолати монстра булінгу, учням потрібні знання і вміння себе захистити. Ольга Яневич-Федишина переконана, що формат кіноклубу успішно допомагає передати юним глядачам практичні навички протидії булінгу. У цьому вже пересвідчилися учні Хмельницького обласного ліцею. А хмельницький кіноклуб Docudays UA при ГО «Батьківська ініціатива міста Хмельницького»готовий завітати і в інші навчальні заклади міста. Запрошуйте! Розвиток Мережі DOCU/CLUB фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France. Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.