Адвокація як шлях до змін: три дні навчання і натхнення від Мережі DOCU/CLUB
30–31 жовтня та 3 листопада Мережа DOCU/CLUB провела онлайн-навчання з адвокації у межах програми «DOCU ДІЄ 5.0».
6 листопада 2025

До навчальних сесій долучилися 120 учасників і учасниць з усієї країни. Серед них були як модератор(к)и кіноклубів, так і громадські активіст(к)и, освітян(к)и, біліотекарі/-ки, які ще не доєдналися до Мережі, але прагнуть змін у своїх громадах і готові впроваджувати їх за допомогою документального кіно. 


Команда Мережі ставила перед собою завдання пояснити усім, хто долучився до навчання, що адвокація – це не одноразова акція чи реакція громади на окремий випадок, а довготривалий процес, спрямований на вирішення системних проблем. Вона дозволяє захищати права вразливих груп, формувати суспільні зміни й залучати громаду до ухвалення рішень.

 


Фото з архіву Мережі DOCU/CLUB

 

«Адвокація – це не гасла, а сталі рішення. Це про довіру, партнерство й послідовність дій. Коли громада бачить проблему і має план, тоді навіть невелика ініціатива може стати поштовхом до великих змін», – зазначила керівниця Мережі DOCU/CLUB Ніна Хома. Вона наголосила, що Мережа вже має досвід успішної підтримки 95 адвокаційних проєктів, втілених під час попередніх наборів програми «DOCU ДІЄ». Цього року організаційну, методичну та фінансову підтримку від Мережі DOCU/CLUB отримають 10 адвокаційних кампаній. 


Тож інтенсивний триденний обмін інформацією мав допомогти учасникам/-цям онлайн-навчання розібратися, як за допомогою адвокації просувати зміни у своїх громадах і втілювати кампанії, що мають реальний вплив.


Своїми знаннями та досвідом з присутніми ділилися відомі експерти. Олена Афанасьєва, голова ГО «Центр культурного розвитку “Тотем”», випускниця Інституту Адвокації (США), креативна директорка Urban CAD (Херсон), та Олександр Бурмагін, медіатренер з великим досвідом реалізованих адвокаційних кампаній, допомогли присутнім розібратися, як перетворити громадянську активність у конкретний результат. 

 

Олена Афанасьєва


Олена Афанасьєва розповіла про принципи ефективних креативних комунікацій та поділилася власною формулою «Ідея = інсайт + несподіване рішення». За її словами, сила креативності під час адвокаційних кампаній полягає у здатності знайти чітке ядро повідомлення і створити навколо нього емоційний «гачок», що торкається сердець людей. Вона наголосила на необхідності відмови від шаблонного мислення і дотриманні емоційної чесності зі своєю аудиторією, адже це – основа довіри між ініціаторами змін і суспільством. 

 


Олександр Бурмагін

 

Медіатренер Олександр Бурмагін зосередився на практичних кроках побудови адвокаційних кампаній. Він презентував алгоритм планування, що включає аналіз проблеми, визначення цілей, дослідження “ігрового поля” і ключових зацікавлених сторін, формування меседжів, залучення партнерів, інвентаризацію ресурсів і подальший моніторинг і оцінку результатів.

Експерт наголосив, що ефективна адвокація неможлива без розуміння власних можливостей, чіткої оцінки потреб у ресурсах та пошуку зовнішніх джерел підтримки – фінансової, медійної чи організаційної.Саме така структурованість дозволяє перетворювати ідеї на реальні зміни, а ініціативи – на сталі механізми впливу.

 

В останній, третій день семінару, керівниця Мережі DOCU/CLUB Ніна Хома розповіла про умови участі у програмі та відповідала на запитання учасників/-иць, які планують подавати свої ідеї на конкурс адвокаційних проєктів «DOCU ДІЄ 5.0».

 

«Для нас цінно, що учасники навчання зрозуміли: сила адвокації – у послідовних системних кроках і наполегливості на шляху до мети. Саме завдяки адвокаційним кампаніям громади можуть добиватися позитивних рішень, розвивати місцеві політики і програми, змінювати ставлення до суспільно важливих тем і впливати на те, як ухвалюються рішення», – зазначила Ніна Хома.


Для команди Мережі організація і проведення такого навчання є інвестицією у спроможність місцевих лідерів діяти стратегічно й творчо, зміцнювати віру громад у власну силу змінювати середовище навколо себе, а також підтримувати і розвивати сильні команди.


Розвиток Мережі DOCU/CLUB фінансується Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France.

Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.
Всi новини
Якщо ви бажаєте у своїй повсякденній практиці використовувати колекцію документальних фільмів Міжнародного кінофестивалю Docudays UA, запрошуємо долучитися до мережі постійно діючих кіноклубів медіа-просвіти з прав людини Docudays UA.
Створити кiноклуб
за підтримки