Адвокація від ідеї до реалізації
Із 2 по 4 березня в рамках програми «DOCU/ДІЄ 2.0» відбувся навчальний онлайн-семінар з адвокації для модераторів/-ок нових кіноклубів. Запрошені експерти спільно з представниками/-цями Мережі DOCU/CLUB ділилися теоретичними знаннями та практичними рекомендаціями щодо розробки та організації адвокаційних проєктів.
6 березня 2023

30 модераторів/-ок приєдналися до онлайн-навчання, щоб дізнатися, що таке адвокація, як планувати адвокаційну кампанію, як налагоджувати співпрацю з громадаю та комунікацію з представникам влади. 

 


Чому для нас так важливо робити кроки з адвокації?  Це питання на відкритті семінару поставила директорка Департаменту з розвитку мереж Docudays UA Алла Тютюнник. Вона зазначила, що документальне кіно має фантастичний вплив на людей.  Кіноклуби Мережі об’єднують людей з різними талантами: менеджерськими, фінансовими, творчими. У таких командах з’являються ідеї, реалізація яких може покращити світ навколо і підвищити якість життя. «Адвокація може працювати скрізь, головне – правильно вибирати методи, – наголосила Алла Тютюнник. – Іноді для впровадження змін достатньо написати листа, а деколи доводиться писати скарги чи організовувати мітинги та пікети. Та спершу треба вивчити ситуацію і людей, до яких ви звертаєтеся». 


Захист, зміни, активна громадська позиція, діалог, взаємодія влади і громади, співпраця, вирішення проблеми – з такими словами асоціюється термін «адвокація» у слухачів та слухачок семінару. Пояснити, як знайти ідею адвокаційної кампанії, прорахувати ресурси для її реалізації, скласти план дій, який призведе до успіху – висвітленню цих питань присвятили свої виступи запрошені експерти. 

 



Що переконує місцеву владу співпрацювати з громадськими активістами та активними мешканцями громади і чути їх у процесі адвокації? Про це говорила консультантка ГО «Громадський центр «Нова генерація» Ольга Жукова. Її практичні поради щодо співпраці з місцевою владою та способами переконати її втілити важливі для громади зміни були цінними для слухачів/-ок. Ольга наголосила, що лише ґрунтовне дослідження реального стану справ у громаді та організовані зусилля і дії є запорукою успіху кампанії. Спікерка розповіла про специфіку адвокаційних кампаній у 2022-2023 роках:  через війну в Україні вони відбуваються в умовах тотальної невизначеності й надзвичайно швидкої зміни ситуації.  

 


Виходити із кризових ситуацій і успішно реалізовувати адвокаційні ідеї допомагають креативні інструменти. У цьому переконувала у своєму виступі голова ГО Центр культурного розвитку «Тотем», кураторка «Майстерні Арт-активізму» Олена Афанасьєва: «Креативність - це здатність продукувати нові ідеї і відхилятися від традиційних схем мислення. Ми намагаємося додати до стандартних інструментів впливу щось таке, що до цього не використовувалося. Зараз важко придумувати щось нове, але ми можемо поєднувати вже відомі елементи унікальним чином, корисним для своєї громади». Олена Афанасьєва наголосила на необхідності відмови від шаблонного мислення і на вихованні гнучкості, яка стає у нагоді під час війни.

 


Медіатренер Олександр Бурмагін навчав учасників семінару, як продумати план успішної адвокаційної кампанії. Він детально розповів про структуру та етапи адвокаційних кампаній. Особлива цінність цієї теоретичної складової семінару полягала в тому, що запропонований набір правил та рекомендацій не є догмою, це поради практика на підставі аналізу реалізації успішних кампаній. Система планування, озвучена промовцем, дозволяє економити ресурси, час і досягти більш видимих успіхів меншими зусиллями. Олександр Бурмагін зауважив, що велика кількість кампаній відбувається спонтанно, а багато активістів та організацій роблять успішні речі, не використовуючи знання та алгоритми дій. Це може потребувати більших зусиль та ресурсів. Планування ж дозволяє працювати ефективніше.   

 


Про ефективну співпрацю з органами влади говорила у своєму виступі виконавча директорка ГО «Територія успіху», правозахисниця та аналітикиня Інга Дуднік: «В адвокаційній кампанії важливо зрозуміти, як змотивувати людей змінити свою точку зору. А для цього треба продумати, чого ми хочемо досягти і навіщо це потрібно. Від того, наскільки щиро ми дамо собі відповідь на ці запитання, залежить успіх адвокаційної кампанії». Шлях до успіху може бути різним: чиїсь адвокаційні дії можуть бути, як «легка пір’їнка», а комусь для отримання результату доведеться застосовувати і «важкий молот». Інга Дуднік поділилася своїм досвідом: адвокаційні кампанії, які вона організовувала в різний час, тривали від 30 хвилин до 9 років. 


Учасники/-ці семінару обговорювали почуте у групах, під керівництвом модераторів Дарини Пирогової та Тараса Грицюка з тренерської групи «Інша освіта» пропрацьовували свої ідеї. Представники команди Мережі DOCU/CLUB Тетяна Кулик, Ігор Кофман та Павло Шелухін детально розповіли про організаційні моменти запуску адвокаційних проєктів. 


Наприкінці семінару учасники та учасниці поділилися своїми враженнями від почутого упродовж трьох днів. 


Андрій Єлькін, модератор запорізького кіноклубу при освітньому медіахолдингу «Вісник мрії» сказав: «Мене захопила ідея реалізувати свою кампанію. Моя ідея ще «сира», але вже з'являється розуміння, що треба робити».


Аліна Регешук, модераторка кіноклубу при Нововолинській міській бібліотеці, додала: «Все було дуже дуже змістовно. Треба буде ще попрацювати над отриманими матеріалами. Я прийшла на навчання з ідеєю кампанії, але на семінарі вона викрастилізувалася. Спікери чітко висвітлювали свої теми. В процесі у мене навіть з’явилися нові ідеї».


Несподіваним був результат семінару для модераторки кіноклубу при Охтирському міському краєзнавчому музеї Людмили Міщенко: «Зізнаюся, що я приєдналась до цього тренінгу як слухачка. Я мала і маю ідеї, хоча й не дуже хотіла втілювати їх у життя. Але тепер я  знаю про такі інструменти адвокації, як «пір’їнка і молоток». Вирішила взяти «пір’їнку» і спробувати себе у адвокації».

 


Перші результати обговорень адвокаційних проєктів, що відбулися під час семінару, надихнули і команду Мережі DOCU/CLUB. Проєктна менеджерка Мережі Ніна Хома підсумувала результати навчання: « Семінар був досить інтенсивним. Впродовж трьох днів нам вдалося поспілкуватися з чотирма експертами  з різним досвідом та підходами у плануванні і реалізації адвокаційних проєктів. Учасники тренувалися у малих групах планувати свої локальні адвокаційні ідеї та отримали зворотній зв'язок від нашої команди, колег-фасилітаторів та експертів.


Модератори  кіноклубів були дуже активними у процесі навчання, ставили практичні запитання та ділилися своїм досвідом роботи у громадах.  Відчувалось, що ці люди знають, для чого вони прийшли на це навчання і що саме хочуть реалізовувати найближчим часом. Мене такий двосторонній процес обміном думками, знаннями та ідеями дуже надихнув до подальшої роботи.  Сподіваюся, що зовсім скоро ми отримаємо доопрацьовані ідеї учасників у вигляді адвокаційних проєктів, підтримаємо їх та зможемо зробити цей світ трішечки кращим, починаючи з тих громад, де живуть і працюють наші учасники».


Мережа DOCU/CLUB фінансується Посольством Швеції в Україні, Національним фондом на підтримку демократії (NED) та Fondation de France. 


Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цієї публікації і не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори/авторки та упорядники/упорядниці.


Всi новини
Якщо ви бажаєте у своїй повсякденній практиці використовувати колекцію документальних фільмів Міжнародного кінофестивалю Docudays UA, запрошуємо долучитися до мережі постійно діючих кіноклубів медіа-просвіти з прав людини Docudays UA.
Створити кiноклуб
за підтримки