Мистецтво впливу: ефективна стратегія дистрибуції документального фільму

Ребекка Ешдаун, менеджерка кампаній у Together Films, у рамках цьогорічного DOCU/КЛАС розповіла про те, як працювати над нестандартною дистрибуцією фільмів і над тим, щоб проекти впливали на суспільство та світ. До вашої уваги – конспект її лекції.

7 листопада 2018

Робота над проектом триває роками, і часто фінальний результат суттєво відрізняється від першопочаткового задуму. Для дистрибуції режисеру та команді варто уважно переглянути фільм і визначити два-три слова, з якими він асоціюється. Також бажано попросити декількох сторонніх людей подивитися стрічку й знайти два-три описових слова та порівняти їх зі своїми варіантами.

 
Дуже важливо визначити проблематику та контекст стрічки. Для того, щоб працювати над впливом (impact), необхідно максимально конкретно визначити: що ви хочете, щоб змінилось після цього фільму? Наприклад, змінити ставлення суспільства до проблеми, висвітленої в стрічці, або поведінку людей у певній ситуації, пов'язаній з проблемою? Конкретизуйте кожну таку мету до деталей. Якщо ви визначили чітко проблему, що висвітлюєте в проекті, залучайте до кампаній організації та активіст(ок)ів, які давно займаються цією темою. Не треба вигадувати велосипед, ваше завдання – просто підсилити ці голоси.

 

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018

 
Для роботи важливо розробити план дій / стратегію, їх варто ретельно прописати, щоб дотримуватись у майбутньому. Необхідно продумати всіх, з ким потенційно можна було б співпрацювати над проектом, і створити матрицю стратегічних партнерів. Серед ваших стратегічних партнерів можуть бути як урядові, так і неурядові організації, бренди, корпорації й навіть окремі люди, які можуть допомогти вийти на цільову аудиторію проекту та досягти саме тих конкретних цілей впливу, що ви їх визначили для себе на початку. Необхідно створити мережу партнерів фільму. Для цього можна скористатися звичайним пошуком в Інтернеті.

 

Визначте, яка цільова аудиторія вашого фільму. Слід розуміти, що це не може бути абстрактно, наприклад, «молоді люди 18–25». Найкраще – уявити собі дуже конкретну людину й прописати її портрет: де вчиться чи працює, яку музику слухає, що читає тощо. Залучати аудиторію якомога раніше, на початкових етапах роботи над фільмом, – це хороша стратегія. Скажімо, можна створити сторінку чи акаунт проекту в соцмережах, які допоможуть залучити ваших потенційних глядачок і глядачів. 
Також потрібна дуже точно вибудована комунікація – стратегія роботи в соцмережах. Хоча багато хто хибно вважає цю частину вторинною. У соцмережах для пошуку цільової аудиторії використовується переважно таргетована реклама. Проте необхідно також постійно працювати над манерою комунікації.

 

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018

 
Існує такий підхід: модель «1-9-90». Варто пам'ятати, що лише один процент цільової аудиторії, яку ви виокремили, побачить фільм. Але залучення навіть цього 1% – важка робота. Дев’ять відсотків бачили трейлер, знають про існування цього фільму, але через різні причини вони його ніколи не подивляться. Дев’яносто відсотків узагалі не чули про ваш фільм. У схематичному вигляді це те залучення аудиторії, з яким вам доведеться працювати.

 

На прикладі роботи компанії Together Films над фільмом «The Hunting Ground», що порушує питання сексуального насильства в університетському середовищі, можна зрозуміти, як визначати собі мету впливу (impact). У цьому випадку ціль була, щоб університети почали публічно говорити та заявляти про випадки насильства. Тобто метою було не тільки допомогти жертвам насильства, яке вже трапилося, але й запобіжні заходи. Щоб реалізувати план Together Films, організовували покази в університетах. Зараз фільм можна переглянути на Netflix. 

 

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018

 

Існують також KPI (eng) – ключові показники ефективності.

Скільки людей ви хочете охопити протягом показів? Конкретизуйте географічні та соціальні параметри: у яких регіонах і в яких сегментах ви шукатимете глядач(ок)ів? Знайдіть, на яких платформах ви хочете показати фільм. Демонстрація на великому екрані – це добре, але якщо ваша аудиторія туди не прийде, тоді це не має сенсу. Можливо, саме ваш фільм буде ефективніше показати онлайн чи в школах і університетах. Не забудьте скласти список фестивалей, на яких ви хочете показати свій фільм, бажано визначити, у якому порядку.

 

Бажано також окреслити терміни реалізації кампанії. Розуміти, що в ці терміни мають бути вписані пошуки команди, необхідної для розроблення кампанії, а також пошук грошей на неї. Фонди, на жаль, набагато рідше дають кошти на дистриб’юцію. Тому їхній пошук може забрати певний час.

 

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018

 

Docu World, схожа за спеціалізацією на Together Films компанія в США, випускає 30–50 фільмів щорік. Together Films не зовсім традиційні дистриб’ютори, вони опікуються 4–5 проектами на рік, у постійній команді працюють усього 3–4 людини. На розроблення кампанії для одного фільму та на дослідження йде 6–4 місяці. Together Films отримує лише гонорар за витрачений на проект час. Решту грошей, касові збори, скажімо, отримують кінематографісти.

 

Використовуйте творчий підхід. Цікавим ходом може бути організація Q&A онлайн. Наприклад, під час роботи над фільмом, було зроблено показ для Amnesty International, гроші з якого пішли на дистриб’юцію стрічки. Якщо ви хочете досягти впливу, треба показувати фільм за межами фестивалю. Іноді показ можна зробити в публічному просторі чи в міській раді, щоб досягти поставлених цілей. Наприклад, Together Films розробляли кампанію для стрічки «The Ladies Bridge». Це історія про міст Ватерлоо, який перебудувало 25 000 жінок-будівельниць після Другої світової. Про це було мало відомостей, а на фото із церемонії відкриття моста жінок не було. Стрічки перерізають білі чоловіки. Together Films організували показ фільму «The Ladies Bridge» безпосередньо на мосту.

 

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018


Інший приклад – робота над фільмом, що висвітлює проблему хронічної втоми. Написати про нього Together Films запропонували не тільки журналістам, але й науковим і медичним виданням. Основною промо-стратегією цієї стрічки було те, що це історія любові, а не розповідь про хвору жінку. Також може стати корисним краудфандінг не лише як засіб пошуку коштів, але і як один із способів розповісти про фільм.

 

Подумайте, які джерела фінансування можуть підтримати проблематику, про яку ви робите проект? Не обмежуйте свої пошуки кіноспільнотою. Спробуйте звернутися до організацій, що займаються цим питанням, і переконайте їх, що це може бути вигідно для них. Якщо ви шукаєте гроші для дистриб’юції, можете зробити скорочену версію для тих, у кого немає можливості подивитися повну. Together Films із фільму про хронічну втому зробили 30-хвилинну VR-версію, щоб її переглянули можновладці, які приймають рішення. 

 

Варто зрозуміти ще на початку, які будуть ваші показники результативності кампанії. За якими критеріями ви будете вимірювати успішність цього проекту? Це не тільки цифри, кількість глядач(ок)ів і касові збори. Так, щоб оцінити якість впливу фільму, ми роздаємо анкети людям, які самі проводять покази. Зокрема, у них є такі питання:

– чи подобається вам показ?

– що можна було б покращити?

– що ви зрозуміли після перегляду?

– що б вам хотілось зробити після перегляду фільму?

 

Фото – Олександр Попенко.

Майстерня DOCU/КЛАС на Docudays UA 2018, кінотеатр "Жовтень". 

 

 

 

 

 

 

 

Всi новини
Якщо ви бажаєте у своїй повсякденній практиці використовувати колекцію документальних фільмів Міжнародного кінофестивалю Docudays UA, запрошуємо долучитися до мережі постійно діючих кіноклубів медіа-просвіти з прав людини Docudays UA.
Створити кiноклуб
за підтримки